VerkeerNED
verkeerskundig adviesbureau

In 2024 kwamen er in Nederland gemiddeld bijna 2 mensen per dag niet meer thuis, omdat zij dodelijk verongelukte in het verkeer. Nog steeds is veruit de grootse oorzaak van een ongeval menselijk falen. Met het programma Duurzaam Veilig Verkeer is eind jaren negentig een verkeersbeleid ingezet dat erop gericht is om het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen. De wegcategorisering, de inrichting van verblijfsgebieden en verkeerseducatie zijn enkele speerpunten van dat beleid die effect hebben. Er is én blijft echter nog veel werk te verzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het aantal verkeerdoden in Nederland lag volgens de cijfers van het CBS in 2024 op 675. Dit waren er 9 minder dan het jaar daarvoor en 491 minder dan in het jaar 2000. Het aantal verkeerdoden dat in een auto zit, is het meest gedaald. De meeste dodelijke verkeersslachtoffers zijn ouder dan 80 jaar. Begin deze eeuw waren dat de 20- tot 30-jarigen.

VerkeersONveiligheid is niet alleen de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Voor ruim 95% is het menselijk falen de oorzaak van een verkeersongeval. De inrichting van de weg kan echter wel van invloed zijn op de manier waarop verkeersdeelnemers handelen in bepaalde situaties. Een duidelijke weginrichting (leesbare weg) voorkomt twijfel en stelt de weggebruiker beter in staat te handelen, zoals dat van hem/haar wordt verlangd en door medeweggebruikers ook wordt verwacht. Dit zijn uitgangspunten waar de wegbeheerder met zorg mee om moet gaan. Voorkomen is beter dan genezen.

Alle inspanningen ten spijt, blijft een wegbeheerder te maken houden met situaties die aangepakt moeten worden. Meldingen van omwonenden of weggebruikers zijn een belangrijke indicatien dat er mogelijk voor bepaalde situaties een risico op een ongeval bestaat. Een gedegen analyse van dergelijke situaties biedt duidelijkheid in de oorzaak van mogelijke risico’s en maakt het mogelijk om deze te voorkomen via slimme en effectieve ingrepen. Hiervoor treft u in VerkeerNED de ideale partner voor een goed verkeersveiligheidsadvies mét oplossingsrichting.

De beoordeling van situaties voert VerkeerNED vooral uit aan de hand van observaties ter plaatse. Waar nodig neemt VerkeerNED aanvullend interviews af of zet enquêteonderzoeken uit om de verkeersbeleving van de dagelijkse weggebruikers en direct omwonenden duidelijk te krijgen. Zij zijn immers de ervaringsdeskundigen bij uitstek en kunnen zo een belangrijke bijdrage leveren aan het onderzoek naar potentiële risico’s. Zo stelt VerkeerNED de wegbeheerder in staat om preventief te handelen ten aanzien van de verkeersONveiligheid in plaats van curatief.

 

Parkeren
Startpagina
Ontwerp
Contact
Advisering
Audit
Second opinion